Zoeken
  • Christopher Leembruggen

VR, AR, MR & XR: wat is het en wanneer pas je wat toe?

AR, MR, VR & XR, je hebt het allemaal wellicht voorbij zien komen de afgelopen jaren. We snappen dat je misschien de weg kwijt bent en daarom gaan wij je uitleggen wat het verschil hiertussen is.


Augmented Reality (AR: aangevulde realiteit)

Met AR worden er in je fysieke omgeving virtuele elementen toegevoegd. AR maakt dus gebruik van je bestaande realiteit en voegt daar iets aan toe. De manier waarop AR momenteel voornamelijk wordt toegepast is via mobiele telefoons. Je gebruikt AR met speciale apps door je camera te starten en te doen alsof je een foto maakt van je omgeving. Vervolgens verschijnen er virtuele objecten op beeld. Denk hierbij bijvoorbeeld dat je voor de Eiffeltoren staat; je scant een QR code, richt je camera op de toren en vervolgens verschijnen er allemaal tekstballonnen naast het gebouw (op het scherm van je smartphone). Zo kan daar informatie staan over het soort materiaal waaruit het gebouwd is wanneer je met je camera op de ingang richt. Wanneer je dan met je camera naar boven richt staat er bij in welk jaar het gebouw is afgemaakt. AR wordt momenteel ook door verschillende webwinkels toegepast.


Altijd al benieuwd geweest hoe een bepaald meubelstuk in de woonkamer staat?

Bij Ikea (filmpje voor uitleg) kan je meubels shoppen en bekijken in je eigen woonkamer, met behulp van je smartphone of tablet. AR kan ook hulp bieden bij de visualisatie van verborgen ‘objecten’, bijvoorbeeld tijdens medisch onderzoek of operaties met een röntgenbeeld, zodat een chirurg een foetus in een baarmoeder kan waarnemen. Kortom, AR zorgt ervoor dat er onderdelen worden toegevoegd aan je realiteit, waardoor gebruikers in hun fysieke omgeving aanwezig blijven en nooit de indruk krijgen dat ze de fysieke/daadwerkelijke omgeving hebben verlaten.


Virtual Reality (VR: schijnwerkelijkheid)

Virtual Reality (VR) is een technologie die een (visuele en auditieve) omgeving simuleert en de gebruiker het idee geeft alsof je in een andere omgeving bent. Het verwijst naar de technologie die door realistische geluiden, beelden en allerlei zintuigen te manipuleren, men doet geloven dat zij zich in een compleet andere omgeving bevindt. Deze illusie wordt gecreëerd via een een speciale Virtual Reality bril waarbij beide ogen een individueel scherm voor zich krijgen. Dit zorgt ervoor dat je diepte ziet en jezelf kan onderdompelen in een nieuwe wereld. Speciale sensoren in de headset herkennen wanneer je hoofd, lichaam, handen en vingers bewegen. Zo draait het scherm mee naar rechts wanneer je die kant op kijkt en kun je de omgeving aan die kant verkennen net als je dat in het echt zou doen.


Tegenwoordig bepalen VR headsets met grote precisie waar je in een ruimte staat. Zo ga je in de virtuele wereld een stap naar voren als je daadwerkelijk een stap naar voren zet. Dit zorgt ervoor dat de fictieve werkelijkheid erg realistisch overkomt. Gebruikers in VR ervaren dus een digitale omgeving waarin zij zich niet meer bewust zijn van wat er in de fysieke omgeving om hen heen gebeurt.


Voorbeelden zijn:

Datavisualisatie: ondanks dat VR nog maar aan het begin staat, wordt VR al veelal toegepast voor moleculaire visualisatie of het visualiseren van weermodellen, architectuur en bijvoorbeeld prototypes.

Luchtvaart, geneeskunde en het leger: denk hierbij aan trainingen die in het echt zouden leiden tot gevaarlijke situaties en duur apparatuur vereisen. Met Virtual Reality kunnen vliegtuigmaatschappijen en het leger cockpits bouwen waar men in getraind kan worden zonder de aanschaf van hele dure simulaties. Daarnaast kunnen artsen en chirurgen ook opgeleid worden zonder daar altijd de literatuur en echte organen (die immers schaars zijn) voor te gebruiken.

Zakelijk: ook voor zakelijk gebruik wint Virtual Reality steeds meer terrein. Zo heeft de Coronacrisis ons geleerd dat we ook kunnen samenwerken op afstand. Door kantoren na te bouwen of te brainstormen in omgevingen (zoals op het strand) die je vroeger nooit voor mogelijk had gedacht, wordt zakelijk VR ook steeds populairder. In VR kun je namelijk brainstormen, vergaderen en presenteren met dezelfde tools (pdf, powerpoint, BIM-model) en soms zelf meer als in de echte wereld. Door het noodgedwongen thuiswerken zijn bedrijven hard op zoek naar nieuwe manieren van interactief samenwerken.


Mixed Reality (MR: gemengde realiteit)

De meestgebruikte definitie van mixed realiteit is dat het een combinatie is van VR en AR. Het doel van VR is om een virtuele omgeving te stimuleren, terwijl AR een virtuele ‘laag’ legt over de wereld die we daadwerkelijk zien. In MR worden deze twee gecombineerd, namelijk de echte wereld wordt verruimd door levensechte virtuele objecten waar interactie mee mogelijk is. Een voorbeeld van MR is het hebben van een virtuele televisie aan de muur, die iedere keer tevoorschijn komt zodra je ernaar kijkt (via bijvoorbeeld een speciale bril). Als je Mixed Reality in een spectrum neerzet, dan zal deze precies tussen Augmented Reality (dat dichterbij de fysieke wereld staat) en Virtual Reality (dat dichterbij een compleet digitale/virtuele wereld staat) staan. Kortom, virtuele objecten worden onderdeel van de wereld om ons heen.


XR (extended reality)

Nu we een beter beeld hebben verkregen van AR, MR en VR eindigen we met waarschijnlijk de minst bekende term uit het rijtje. Extended reality (letterlijk vertaald: uitgebreide realiteit) is een term die verwijst naar alle echte en virtueel gecombineerde omgevingen. De ‘X’ is hierbij een variabele die alle huidige en toekomstige ruimtelijke computertechnologieën vertegenwoordigt.


XR kan ook wel gezien worden als een paraplu die alle andere werkelijkheden (AR, MR & VR) in een term samenvatten.


Wil je ook kennismaken met virtual reality? Vraag meer informatie aan of meld je aan voor een kennismakingsworkshop!

40 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven