Zoeken
  • Gidion Peters

Organize Reality in het FD: Virtual Reality voor teams

Organize Reality was op 22 juni 2021 in het Financieel Dagblad te zien. In dat exemplaar was er aandacht voor het grote vraagstuk van deze tijd: hoe werken we effectief samen nu niet alles meer op afstand hoeft? De term 'hybride werken' begint dan ook een steeds grotere rol te spelen bij de facilitaire diensten binnen organisaties. Het zou alleen jammer zijn als dit alleen maar gaat over het combineren van de twee fysieke ruimtes die we momenteel kennen, namelijk kantoor en thuis. Met Virtual Reality vervagen de fysieke grenzen en ontstaat er een hele nieuwe samenwerkruimte. Tijd dus voor Organize Reality oprichter Gidion Peters om zijn visie op het hybride werken te laten horen, uiteraard met behulp van VR.


Virtual Reality als nieuwe hybride werkplek

Nog weinig teams en organisaties zijn bekend met Virtual Reality (VR) als platform om mee samen te werken. In de afgelopen periode zijn we gewend geraakt aan het 2D samenwerken: vanachter onze laptops waarbij we ons van Microsoft Teams meetings naar WebEx meetings verplaatsten. Je kan echter ook in 3D samenwerken, zonder dat je fysiek bijeen hoeft te komen: daarmee stap je in de wereld van VR. Iets wat we altijd terugkrijgen en zelf dagelijks ervaren is dat dat hetzelfde gevoel van nabijheid heeft zoals in een vergaderruimte. Je kan vrijuit bewegen, moeiteloos documenten delen met elkaar en gesprekken aangaan met wie jij wil (zonder dat iedereen dat hoeft te horen). Als je nog creatiever wilt samenwerken kan je de omgeving omtoveren tot een onbewoond eiland of een ruimteschip om vervolgens van daaruit je vergadering voort te zetten. Organize Reality ondersteunt alle teams die deze nieuwe vorm van samenwerken durven op te zoeken. Met lovende reacties, ongeacht het senioriteitsniveau.


Samenwerken in de ‘4e ruimte’

Kortgezegd wordt er in het FD gepleit voor het inrichten van de ''4e ruimte'' (VR ruimte). Waar thuis en kantoor de 1e en 2e zijn en de gedeelde werkplek of koffiebar de 3e ruimte is. Deze ruimte betreed je door je VR headset op te zetten. Of je dit nu vanuit huis doet (1e ruimte) of vanuit een VR-booth op kantoor (2de ruimte).

In deze 4e ruimte ervaar je hele nieuwe vormen van interactie met elkaar en kun je letterlijk veel dichter bij elkaar komen dan wanneer je dit via Microsoft Teams kan. Volgens de oprichter van Facebook (FB), Mark Zuckerberg onthoud je interacties in VR beter dan wanneer je in een traditionele vergadering zit, omdat je geheugen een belangrijke ruimtelijke component heeft. Dit is onder meer reden voor FB om de werkomgeving in VR de naam ''Infinity Office'' te geven.


Aan de slag met Virtual Reality voor teams

Wij vinden dat teams meer ruimte verdienen. De kans ligt er nu om verder te kijken dan de thuiswerkplek en het inrichten van fysieke ontmoetingsruimtes op kantoor. Door de inzet van VR heb je een volledig nieuw en kosteneffectief platform tot je beschikking waarop teams en grotere groepen met elkaar aan de slag kunnen gaan.


Het verkennen van de 4e ruimte begint vaak met een VR-introductieworkshop, waarin een team haar eerste kennismaking heeft met de mogelijkheden van VR. Hierin oefenen we met de verschillende manieren van samenwerking. Vervolgens ontwikkelt het team met Organize Reality een duurzame vorm van samenkomen in VR. Wanneer de VR headsets eenmaal op kantoor en thuis liggen, wil je niet meer anders dan deze efficiënte manier van samenwerken.


Volgens Gidion Peters staan we hiermee nog aan het begin.

''Zie VR als de opkomst van de film, we beseften aan het begin nog niet wat er mogelijk was, dus filmden we in eerste instantie toneelstukken voor het witte doek.''

Op dezelfde manier zetten teams en organisaties nu de eerste stappen met virtueel samenwerken, waarbij ze vaak blijven haken in 2D applicaties. Met Virtual Reality maak je hier een flinke sprong voorbij. Het mooie is, dat wie durft, vandaag al aan de slag kan in de 4e ruimte.”


38 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven