Zoeken
  • Christopher Leembruggen

5 redenen waarom het nu tijd is om VR te gaan gebruiken

1. Men heeft lange tijd kunnen speculeren wat VR voor ons kan gaan betekenen maar nu hoeven we het niet meer aan onze verbeelding over te laten

In het verleden hebben verschillende bedrijven hun versie van de VR-bril op de markt gebracht waarbij er toentertijd nog sprake was van veel tekortkomingen. Daarnaast waren deze VR-brillen (headsets) destijds duur en waren ze in gebruik ook niet ideaal. Zo werden veel gebruikers na kort gebruik van de headset al misselijk, was er voornamelijk korrelig beeld en reageerden de controllers niet zoals ze hoorden te werken. Tegenwoordig behoren deze tekortkomingen tot het verleden.


De huidige VR-brillen zijn in staat meeslepende en prikkelende ervaringen te creëren waarbij ze steeds dichter bij de echte realiteit liggen. Het mooie aan het VR van vandaag is dat bij een eerste ervaring het deels nog volledig als onbekend gebied voelt, terwijl het bij het zien van de beelden in de headset ook snel heel vertrouwd voelt. Daarnaast is de headset tegenwoordig beschikbaar geworden voor het grote publiek. Waar je het vroeger had over een minimaal bedrag van €1.400 (wat de meeste gaming pc's ook kosten) kun je tegenwoordig een zeer goede headset al in huis halen voor €349.

















2. Het aantal games en applicaties neemt in kwaliteit en kwantiteit fors toe

Wanneer je iemand vraagt naar zijn of haar bevindingen over VR dan kun je verschillende reacties krijgen. Zo horen wij meestal:

  1. Aanstekelijke enthousiasme en verhalen van in het verleden opgedane ervaringen

  2. 'Huh, wat is dat?'

  3. 'Dat is toch alleen voor gamers?'

Dat laatste snappen wij, want het is inmiddels algemeen bekend dat de gamers het overgrote deel hebben gevormd van de VR-early adopters. De eerste paar applicaties waren ook voornamelijk games. Momenteel groeit dit genre exponentieel in de app bibliotheek, maar daarnaast doen ook veel andere bedrijven hun intrede. Hierbij kun je denken aan apps voor zakelijke doeleinden, waarbij samenwerken in VR steeds populairder wordt.


Ook voor kunstenaars worden applicaties gelanceerd waar zij razend enthousiast over zijn. Zo is Tilt Brush ontwikkeld om je creatieve brein zijn gang te laten gaan, waarbij de kunstenaars zeggen iedereen de op een andere manier app gebruikt en je met je verbeelding je eigen grenzen verlegt.


Daarnaast worden apps steeds makkelijker in gebruik en steeds geavanceerder. Dit komt omdat er steeds meer headsets op de markt komen met een sterkere processorkracht. Zo kunnen softwareontwikkelaars nog meer mogelijk maken.


3. Virtual Reality is niet enkel speelgoed, het is ook een medium geworden

Naast animaties en computerbeelden in VR, doet nu ook film en fotografie in 3D zijn intrede. Het betekent onder meer dat er documentaires speciaal voor de VR-bril worden gemaakt. Zo kun je al veel content online vinden van NBC, National Geographic, Animal Planet en The New York Times, waarbij je documentaires, films en andere video's kan bekijken in VR. Door content in VR te bekijken lijkt het alsof je midden in de film staat, denk er hierbij aan dat je meegenomen wordt door een duiker in de Atlantische Oceaan en mee zwemt met 's wereld grootste haaien. Deze films zijn zelfs op internationaal toneel verschenen via bekende filmfestivals zoals Tribeca, Sundance en Cannes.


VR is duidelijk niet beperkt tot recreatie. Het is ook in staat tot geweldige expressie en creatie. Een uiting daarvan is dat er applicaties beschikbaar die teambijeenkomsten mogelijk maken in VR. Zo kunnen website ontwikkelaars prototypes met teamleden delen, leiders aan een nieuwe strategie werken met hun collega's en auto ontwerpers hun 3D modellen met elkaar bekijken in de virtuele omgeving!


4. VR krijgt steeds meer sociale aspecten

Voorheen bekritiseerden sommigen digitale vormen van contact omdat het ten koste kon gaan van onze sociale vaardigheden. Zo zagen zij het binnentreden van een VR wereld als het betreden van een nepwereld die in geen verhouding staat tot de echte. Dit is deels waar geweest omdat VR destijds voornamelijk geënt was op het contact dat bij gaming komt kijken: veel anoniem en met avatars.


Momenteel is dit drastisch aan het veranderen en komen VR-software ontwikkelaars op de markt met applicaties die allerlei toepassingen hebben voor teams en groepen die juist sociale activiteiten met elkaar willen ondernemen. Zo wordt VR, vooral tijdens Corona, gebruikt als manier om virtueel samen te komen en leuke dingen te doen, zonder daarbij enig risico te lopen. Er zijn op dit moment een aantal platforms zoals Altspace waarin je kan samenkomen met allerlei mensen van over de hele wereld waarmee je echt kennis kunt maken en samen kunt werken. En je kunt activiteiten ondernemen samen, zoals Ted Talks kijken, mediteren met een groep en virtuele versies spelen van gezelschapsspellen.


5. Grote bedrijven zijn de drijvende motor achter de groei van VR

De industrie zelf is momenteel al miljarden waard, waarbij Facebook in 2014 een overname deed van maar liefst 2 miljard dollar. Met die overname introduceerde het bedrijf haar versie van de headset, namelijk Oculus. Daarnaast is er de HTC Vive, waarbij het besturingssysteem daarachter in 2014 naar schatting meer dan 3 miljard dollar waard was. Ook heeft Sony zijn intrede gedaan in de markt, door VR te verbinden aan het Playstation platform.


Naast dat er bedrijven zijn die achter de ontwikkeling zitten van VR hardware, zijn er ook bedrijven die VR zien als een uitstekende tool om hun branding en e-commerce te versterken. Zo komen kledingmerken met VR toepassingen waarbij je kan zien hoe bepaalde kleding samen eruit ziet zodat jij kan bepalen of je dat overhemd of t-shirt wil aanschaffen. Walmart gebruikt VR om zijn medewerkers te trainen in het openen van (nieuwe) winkellocaties. En autofabrikanten en reparatiebedrijven laten klanten en medewerkers een kijkje in de buitenkant en binnenkant van auto's nemen, voor sales- of trainingsdoeleinden.


Tot slot zijn zakelijke bijeenkomsten (versneld door de huidige Coronacrisis) ook geen toekomstvisie meer. Zo maken veel bedrijven al gebruik van virtuele ontmoetingskamers om vergaderingen, brainstormsessies en andere bijeenkomsten te organiseren.


Kortom, Virtual Reality is niet nieuw, maar de ontwikkeling van de technologie begint nu echt haar vruchten af te werpen. Dat betekent volop kansen voor teams en organisaties om hun eigen ontwikkeling ermee te versnellen!

61 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Creative Valley CS, Stationsplein 32

Loft. 3.13, 3511 ED Utrecht

+31 (0) 85 303 64 83

info@organizereality.nl

Organize Reality

© 2020 Organize Reality. Algemene voorwaarden. Privacystatement.