Zoeken
  • Christopher Leembruggen

3 voorbeelden van manieren waarop bedrijven VR toepassen tijdens de Coronacrissis

Bijgewerkt: feb 10

Dat de Coronacrisis inmiddels al veel schade heeft aangericht is duidelijk. De crisis heeft veel (misschien wel alle) bedrijven op zijn kop gezet, waarbij we vanuit een groeiende economie terecht zijn gekomen in een economie met veel onzekerheden. Veel bedrijven vragen zich dan ook af hoeveel langer deze crisis moet duren tot zij hun hoofd niet meer boven water kunnen houden.


Desondanks blijken bedrijven toch nog hoop te hebben en ook kansen te zien. Teams omarmen namelijk massaal digitalisering binnen hun organisatie. Omdat 'social distancing' een feit werd moesten bedrijven andere manieren vinden om hun activiteiten door te laten gaan. Voor velen waren vergaderingen en vrijmibo's via een platform als Zoom in 2019 nog ondenkbaar. Daarnaast zien supermarkten meer downloads voor hun apps voor het bezorgen van boodschappen en bieden universiteiten steeds meer virtuele leermodellen aan.


Welke technologie er het meest uitspringt is Virtual Reality, mede doordat steeds meer mensen beginnen in te zien wat er allemaal mogelijk mee is.



VR in vastgoed

Bezichtigingen kunnen veelal niet doorgaan en als ze doorgaan dan is dat met een beperkte hoeveelheid mensen tegelijk. Dit maakt het lastiger voor makelaars om kopers aan te trekken. Met VR hebben enkele verhuurders en makelaars echter een gouden kans gepakt.


Zo worden al langere tijd filmpjes op bijvoorbeeld Funda geplaatst om een impressie te krijgen van hoe huizen er echt uit zien naast de foto's die worden gemaakt. Met VR gaat dit een stap verder, en is het nu mogelijk om een rondleiding in 3D te doen. Zo heeft de Chinese startup Beide (ke.com) een platform ontwikkeld waar potentiële kopers en huurders dit kunnen doen. Dit is op dit moment alleen voor de Chinese markt, maar wordt hier gebruikt om aan te tonen dat het ook breder een succes kan zijn. Het platform heeft inmiddels 4 miljoen huizen online ter bezichtiging met daarnaast 660 miljoen gebruikers. Het bedrijf biedt kopers de kans om contracten te ondertekenen en transacties online te voltooien zonder daarvoor het huis te verlaten.


In Nederland doen de makelaars dit nog onafhankelijk van elkaar waarbij het van de onderneming afhangt of zij VR al hebben geïntegreerd in het verkoopproces. Het is de vraag hoe lang het zal duren voordat een platform als Beide de Nederlandse markt zal betreden.


VR voor beurzen en evenementen

Sinds het begin van de crisis konden veel beurzen geen doorgang vinden. Deze sector is wereldwijd gigantisch en lijdt zwaar onder de huidige omstandigheden. In de tweede ring om deze sector heen, lopen ook hotels, restaurants en luchtvaartmaatschappijen veel omzet mis door het gebrek aan animo en verkeer naar deze evenementen.


Hoewel luchtvaartmaatschappijen en hotels het wellicht lastiger hebben om te overleven zonder steunpakketten, kan de beurssector voor een deel wel haar doorgang vinden door VR te gebruiken. Uiteraard zal een beurs of evenement bezoeken in VR aan het begin wat onwennig voelen, maar het heeft wel de potentie om de ervaring nog beter te maken.


Zo gebruiken veel bedrijven VR-platforms waardoor zij hun 'stand' alsnog kunnen promoten bij potentiële klanten. Zo kunnen bezoekers een avatar creëren en live conferentiecentra en presentatiezalen betreden die in 360 graden te bekijken zijn. Hierdoor zijn allerlei vormen van interactie en gesprekken mogelijk zonder dat men de afstandsregels overtreedt.


Niet alleen tijdens de coronacrisis kan VR een uitkomst bieden voor beurzen en evenementen maar ook daarna. Zo hoeft men geen tijd meer kwijt te zijn aan reizen en betalen beursgangers geen hotelkosten en kosten aan vliegtickets of restaurants. Wegens het feit dat sprekers geen reistijd meer hebben en andere kosten moeten maken kan dit het interessanter maken voor een grotere groep aan experts om op conferenties te spreken.


VR in het bedrijfsleven

Veel bedrijven beginnen de Zoom meetings en conferenties via Skype en Microsoft Teams zat te worden. Zo ontbreekt er een hoop interactie en is het simpelweg saai aan het worden omdat je dit hoogstwaarschijnlijk de hele dag vanaf dezelfde plek doet.


In Amerika zijn er dan ook veel bedrijven die inmiddels een VR headset hebben aangeschaft voor de gehele afdeling zodat er op een andere manier vergaderd kan worden. Een voorbeeld is het Johnson & Johnson Institute. In 2017 introduceerden zij al VR-trainingen om de vaardigheden van orthopedische chirurgen te perfectioneren in virtuele operatiekamers. Toen het personeel vervolgens wegens de pandemie op afstand moest blijven, gebruikte het innovatieteam van Johnson & Johnson VR om het werk ongestoord door te laten gaan waarbij zij brainstormen en inzichten met elkaar delen op virtuele whiteboards.


Een even belangrijke toepassing van VR in het bedrijfsleven is niet alleen om door betere interactie de productiviteit op peil te houden, maar ook om de menselijke band te behouden die collega's hebben. Deze band komt de betrokkenheid en motivatie binnen het team weer ten goede.


Oneindige toepassingen

Zo zijn er nog vele andere toepassingen waarvoor VR gebruikt kan worden. Waar de VR-bril in eerste instantie voornamelijk gebruikt werd door gamers lijkt de zorg het ook als kansrijke tool te zien voor de toekomst. Scholen kunnen daarnaast virtuele lessen organiseren en de reisbranche kan virtuele tours geven van welke bezienswaardigheid ter wereld dan ook.


Digitalisering is geen optie meer, maar een must door de situatie waarin we leven. Wij denken dat het de manier is om door te groeien. Met de toepassing van VR kan niet alleen omzet worden gegenereerd, maar ook kan er duurzaam worden gebouwd aan de sociale connecties die teamwerk krachtiger en effectiever maken. Dit is het sociale kapitaal dat organisaties nodig gaan hebben voor duurzaam succes.

51 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Creative Valley CS, Stationsplein 32

Loft. 3.13, 3511 ED Utrecht

+31 (0) 85 303 64 83

info@organizereality.nl

Organize Reality

© 2020 Organize Reality. Algemene voorwaarden. Privacystatement.